Otthonunkban szeretnénk megteremteni kedves tevékenységeinkhez, hobbinkhoz, munkánkhoz a megfelelő helyet és lehetőséget. Gyermekeinknek sokáig a játék a legfontosabb tevékenysége, ezért az ő kuckójuk kialakításakor ennek megvalósítása legyen a fő lakberendezési cél. A játék gyermekeink számára több mint szórakozás: tanulás, fejlődés, feszültség-levezetés, kreativitás, önmegvalósítás, megismerés, saját képességek, határok próbálgatása, és még hosszasan lehetne sorolni pedagógiai és pszichológiai jelentőségét.
Összegyűjtöttünk néhány hasznos tippet gyermekeink játszószobájának kialakításához:
1. Ha megoldható, lehet a hagyományos megoldást (külön szoba a gyerekeknek) megtörni: legyen egy hálószoba, és egy játszószoba. A játszószoba lehet a nagyobb, esetleg már a ház tervezésénél érdemes ebben gondolkodni. A háló a kisebb, ahová iskolás gyermeknél az íróasztalt is be lehet tenni. Így a játszószobában szabadabban, nagyobb helyen lehet eltölteni az időt. A rendrakást is le lehet egyszerűsíteni, és rokonlátogatók, gyermekzsúrok alkalmával sem kell menteni a fekhelyet, a tanszereket. Ha a testvérek szeretnének külön vendéget hívni, vagy külön játszani, akkor nyilván bevonható a másik szoba is, de még sincs kitéve állandó strapának. A gyermek is jobban bele tudja élni magát a játékba, ha nem korlátozzák annyira a szabályok (mit szabad, és mit nem, mire kell vigyázni, stb.).
2. Legyen vidám a tér, de ne korlátozza a fantáziát: ha az egész szoba egy adott témához köthető (hercegnő, tündérkert, kalózhajó, versenypálya, lovagi vár stb.), sokkal nehezebben jönnek az ötletek más szerep- és fantáziajátékokhoz. A játék alakítani fogja a szobát, ha hagyjuk: lehet akár orvosi rendelő, babaház, tanya, állatkert, bármi. Csak a gyermek kell hozzá, és néhány olyan tárgy, amivel szimbolizálja.
3. „Sok fejlődéspszichológus von párhuzamot a gyerekek játéka és kognitív fejlődésük aktuális szintje között.” (Cole-Cole, 2003) A gyerek első játszópartnere mi, szülők vagyunk. Nekünk kell figyelnünk, és észrevennünk, ha fejlődése nem megfelelően alakul. A játék sok esetben árulkodik nem csak a kognitív, hanem a szociális fejlődéséről is, az esetleges problémákról. Játszik-e? Mivel játszik? Kivel játszik? Hogyan játszik? Ahogy nő és fejlődik, egyre inkább önállóbb lesz a játékban is, mégis legyünk a közelben, figyeljünk, és ismerjük meg kedvenc játékait! Ez akkor valósítható meg, ha a szülők életteréhez közel van a gyerekszoba.
4. Szoba nemekre szabva, azaz: más igényei vannak a fiúknak és a lányoknak, így játszószobájukat is eszerint szükséges kialakítani.
• „A fiúk valamennyi kultúrában olyan társas kapcsolatokat részesítenek előnyben, ahol nagyobb hangsúly esik a verbális és fizikai agresszióra, a dominanciahierarchia kialakítására és a kockázatvállalásra.” (Freedman és DeBoer, 1979, Low, 1989, in: Bereczkei, 2008) Ők a nagymozgásokat kedvelik, a birkózást, a harcot. Lényegesebb nagyon térre van szükségük.
• A lányok inkább játszanak szülői mintákat utánzó játékokat, gondoskodóbbak, több időt töltenek babázással. (Bereczkei, 2008) Legyen lehetősége ezeket gyakorolni, a saját szobájában babáit etetni, fektetni, fürdetni. Nem szükséges kész babaházakat adni, lehet pár üres dobozból is kiságyat, babaszekrényt varázsolni, egy sarokban konyhácskát kialakítani. „A babák azt a tapasztalatot közvetítik, hogy a tárgyak beszélni tudnak. A babákkal folytatott bensőséges párbeszéd nem igényel szavakat.”(…) „Így tanuljuk meg a babán keresztül a gondoskodást a tárgyakról, azzal hogy a gyerek egyre inkább elsajátítja a gondos bánásmódot, a figyelmes gyengédséget és vigyázatosságot.” (Petzold-Ramin, 2002) Természetesen a játékválasztásban a személyiségjegyek is meghatározóak.
5. A játékhoz játszótárs is kell. Életkoruk előrehaladtával a gyerekeknek egyre nagyobb igényükké válik, hogy a játéktevékenységükben legyenek kortársak. Ahhoz, hogy ők is vendéget tudjanak fogadni, ahhoz megfelelő tér kell. Használjuk ki a falakat, a sarkokat, a zegzugokat, és a szoba közepét hagyjuk meg a játéknak! Legyenek mobil kisbútorok, amit egy társasjátéknál elő lehet venni, ha nem használjuk, akkor pedig el lehet rejteni.
6. A mozgásra akkor is szüksége van a gyermeknek, ha kint rossz az idő, és nem lehet biciklizni, játszótérre menni. Legyen a szobában arra is lehetőség, hogy tudjanak tornázni, esetleg, ha a tér engedi labdázni, hintázni. Ha mi nem biztosítjuk a lehetőséget, ők akkor is találnak módot a mozgásra, és nem biztos, hogy ott és úgy, ahogyan mi szeretnénk!
Laky J. Eszter
Kapcsolódó cikkek:
Képek forrása:
http://sweetsouthernsymphony.blogspot.hu/2011/04/playroom-reveal.html
http://chateauandbungalow.com/2010/01/
http://modernhome-decoratingideas.blogspot.hu/2013/06/kids-play-room-ideas.html